L'aula virtual dins dels Entorns Virtuals d'Aprenentatge (EVA)

Els entorns virtuals d'aprenentatge són un subtipus del denominat software eductiu, dins dels quals destacarien recursos com l'Aula Virtual.

Aquest permet que el procés d'ensenyament-aprenentatge es desenvolupi en línia, facilitant processos de comunicació online així com la distribució i accés a les activitats, esdevenint  una oportunitat idònia per a la construcció conjunta del coneixement on professors tenen la possibilitat d'oferir molts més recursos, a la vegada que els alumnes també poden compartir-ne. 
D'aquesta manera veiem com es poden fomentar diverses formes d'aprenentatge (veure vídeos, llegint textos, debats a fòrums, formular preguntes...) on els aprenents tenen un paper molt actiu i aprenen "explorant" la xarxa.

Des d'aquesta aproximació ja s'observen alguns dels avantatges de l'aplicació dels EVA a l'entorn escolar, dins del quals destacaria el seu disseny integrador, perquè en un sol espai es conjuguen els materials del professor i les aportacions dels alumnes. Això afavoreix a la construcció del coneixement des d'una visió holística molt enriquidora, fet que també al·ludeix a que els recursos emprats queden recollits en un espai concret al que es pot accedir des d'un ordinador o determinats dispositius mòbils.

En aquesta assignatura hem tingut la oportunitat d'aproximar-nos a alguns d'aquests entorns, com seria el cas de Moodle i, a més, en una entrada anterior ja vaig avançar el meu interès per aquest tema formulant un petit recull dels entorns virtuals que considero més idonis per a dinamitzar la tasca docent al context escolar, com Sakai o Claroline. Així, veuríem com la principal repercussió que es dóna com a conseqüència del seu ús és el canvi o evolució dels rols dels implicats, fet que resumiria com:
Docent:
  • Buscar o dissenyar recursos d'aprenentatge i integrar-los en l'entorn concret (diferents suports)
  • Fomentar l'autonomia dels participants (delegar responsabilitats en quant als materials a treballar)
  • Orientar l'aprenentatges des d'una nova perspectiva (p. ex tutories online)
Alumnes:
  • Paper més actiu (esdevé el protagonista de l'acció)
  • Treball col·laborador (investigar i compartir amb el grup)
  • Disposició a emprar diferents recursos d'aprenentatge (suports multimèdia)
Des d'aquest enfocament, veiem com ambdós casos impliquen el desenvolupament de la seva competència digital, indispensable per poder emprar aquest tipus d'eina educativa, així com la necessitat de formació crítica de cara a l'ús i gestió de les noves tecnologies, com hem pogut veure en diferents aportacions.

Des del meu punt de vista, considero que l'avantatge més rellevant que comporta l'ús dels EVA com a mitjà educatiu és la facilitat que proporciona a l'intercanvi de recursostot i que a l'hora d'aplicar-los també haurem de tenir en compte alguns dels reptes que proposen, com el seu complement amb d'altres tipus d'accions educatives que respatllin el seu contingut.

No hay comentarios:

Publicar un comentario